Cikgu Norr
Cikgu Norr Cikgu Norr Cikgu Norr Cikgu Norr Cikgu Norr Cikgu Norr Cikgu Norr

PETIKAN SIVIK TEMA KEGEMBIRAAN : BERSYUKUR

PETIKAN SIVIK

TEMA : KEGEMBIRAAN

TAJUK : BERSYUKUR



Assalamualaikum, 

Salam sejahtera dan salam kegembiraan buat semua.

Yang dihormati Guru Besar, guru-guru serta murid-murid yang dikasihi sekalian.

Pada pagi yang indah ini, saya ingin mengajak semua untuk sejenak kita merenung tentang satu perkara yang sering kita terlepas pandang dalam hidup, iaitu bersyukur. Tema kita hari ini adalah Kegembiraan: Bersyukur.

Bersyukur adalah sifat mulia yang patut ada dalam diri setiap insan. Bersyukur bermakna kita menghargai segala nikmat dan kurniaan yang kita terima, tidak kira kecil atau besar. Kadang-kala, kita lupa bahawa kegembiraan sebenar bukan terletak pada apa yang kita miliki, tetapi pada kesedaran untuk menghargai apa yang ada di depan mata.

Cuba kita fikirkan sejenak, berapa banyak nikmat yang kita terima setiap hari? Kita bangun pagi dalam keadaan sihat, kita dapat hadir ke sekolah menuntut ilmu, kita ada keluarga yang menyayangi, dan rakan-rakan yang sentiasa di sisi. Semua ini adalah anugerah yang tidak ternilai harganya.

Sikap bersyukur juga mendidik kita untuk tidak mengeluh tentang kekurangan, sebaliknya menghargai kelebihan yang telah diberikan. Orang yang bersyukur akan lebih tenang, lebih bahagia, kerana hatinya tidak dipenuhi dengan rasa tidak puas hati atau iri hati terhadap apa yang dimiliki orang lain.

Kita semua pasti pernah merasakan, apabila kita bersyukur, kegembiraan itu datang secara semula jadi. Kita merasa lebih ringan, lebih ceria dan lebih bersedia untuk menghadapi apa jua cabaran dalam kehidupan. Itulah kekuatan bersyukur – ia mampu mencipta kebahagiaan dalam hidup kita, walaupun di saat-saat yang sukar.

Sebagai pelajar, mari kita bersyukur atas peluang untuk menuntut ilmu. Sebagai anak, kita bersyukur atas kasih sayang ibu bapa dan penjaga. Sebagai warga sekolah, kita bersyukur atas bimbingan dan perhatian guru-guru yang tidak pernah jemu mendidik kita.

Oleh itu, marilah kita sentiasa mengamalkan sikap bersyukur. Mulakan setiap hari dengan ucapan terima kasih atas segala kurniaan yang diberikan kepada kita. Inilah cara untuk mencipta kegembiraan yang sejati – dengan hati yang sentiasa penuh dengan rasa syukur.

Sekian, terima kasih.


<KLIK DI SINI UNTUK MUAT TURUN TEKS UCAPAN>

Post a Comment

0 Comments